Självförtroende och självkänsla.

Jag säger ofta att jag inte har så mycket självförtroende och självkänsla och därför har jag nu kollat runt lite på nätet för att läsa om det. Nog hade jag rätt, det jag har läst stämmer in på mig och det är väl inte så jättebra kanske..

"Självförtroende har med självbild att göra. Man jämför sig med andra och om jämförelsen faller ut till ens nackdel blir resultatet ett lågt självförtroende.

Människor med lågt självförtroende är ofta fogliga. De är eftertänksamma och förefaller förståndiga, fast det kan bero på deras inneboende försiktighet. De tar inte gärna sociala risker genom att uttrycka en åsikt som kanske inte passar. De är vanligen snälla och stillsamma, de håller med och är goda lyssnare som man lätt kan avbryta. Därför tycker man ofta att de är sympatiska.

Personer med lågt självförtroende tror inte att de kan bidra. Därför bidrar de inte heller. De värderar inte sig själva särskilt högt och begär heller inte att någon annan skall göra det."


Jag gjorde även ett test om självkänsla där jag hamnade på mycket låg självkänsla. Det som stod under det poängantal jag fick stämde inte riktigt in utan det som stod under lite högre poängantal stämde bättre:

"Låg självkänsla

Du som ligger i detta fält uppvisar ofta en grundläggande osäkerhet om din egen förmåga. Du är osäker på om du duger, om du är tillräckligt bra i andras ögon. Denna osäkerhet innebär lätt att du uppträder lite hämmat i situationer där du inte känner dig helt trygg och medför också en rädsla att utsätta dig för dessa situationer. Inte minst finns en rädsla för situationer där dina prestationer på något sätt ska bedömas och jämföras med andras. Din tendens till nedvärdering av dig själv begränsar därmed de aktiviteter du är villig att ge dig in i - i synnerhet de grupporienterade - och begränsar därmed dina möjligheter till växt och utveckling."


På nåt sätt måste jag försöka ändra på det, jag vet på ett ungefär hur jag kan få vissa saker att bli bra men det är inte så lätt. Mycket har med dom storslagna planerna att göra..


Kommentarer
Postat av: madde

ja, jag hatar födelsedagspresenter och julklappar. Har även en som fyller 18 snart :/

2008-08-12 @ 13:26:37
URL: http://pyr.blogg.se/
Postat av: Josefine

sv; ja men dåså:) håll dig till bilderna du tycker om och utvecka ditt självförtroende efter dom;D

2008-08-12 @ 13:35:40
URL: http://dilen.blogg.se/
Postat av: Dess

sv: haha ja lite svårt att glömma honom :p



ang din självkänsla hjälper det om du tänker på alla bra saker du gör hela tiden. att du lyckades gå upp i tid, städa ditt rum osv

2008-08-12 @ 13:59:36
URL: http://justdess.blogg.se/
Postat av: Malin Karlsson

Hej!

Vet också hur de känns att inte ha nått bra självförtroende eller självkänsla. De är väl något som blir bättre med tiden. För mig har min hund hjälpt mig jättemycket, utan han skulle jag nog må mycket sämre än v jag gör idag!

Ha en bra dag :)

Kram

2008-08-12 @ 15:03:01
URL: http://malinsam.blogg.se/
Postat av: Malin

Hur vrickat du än tycker att det låter så är positiva affirmationer ett sätt!

Att högt för sig själv säga den valda affirmationen vidd upprepade tillfällen. Kan även ha skrivna meningar uppsatta på ställen där du vet att du tittar en/flera gånger varje dag.

Du kan få flera exempel av mig..

Känns larvigt, fånigt, meningslöst..you name it men det fungerar i det långa loppet. Det hela börjar med tanken min vän..

Prova även "Att välja glädje" av Kay Pollak för lite perspektiv på livet..

2008-08-12 @ 20:42:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0