Hypotyreos.

Jag har alltså diagnostiserats med hypotyeros, underfunktion av sköldkörteln och jag tänkte att jag skulle försöka sammanställa lite vad det innebär (taget från olika websidor).



* Sköldkörteln, som sitter på halsens framsida, producerar hormoner som påverkar nästan alla kroppens funktioner och styr ämnesomsättningen. Om sköldkörteln tillverkar för lite hormoner kan man få hypotyreos. Då får man låg ämnesomsättning och kroppen går på lågvarv.

* Hypotyreos är vanligare hos kvinnor än män. Det förekommer i alla åldrar, men oftast bland medelålders och äldre människor.

* Hypotyreos drabbar en av hundra människor.

* Symtom kan vara:
  • trötthet eller nedsatt ork
  • depression
  • koncentrationssvårigheter
  • frusenhet
  • torr hud och torrt hår
  • förstoppning
  • viktökning
  • minnessvårigheter
  • långsam hjärtrytm
  • led- och muskelsmärta
  • nedsatt fruktsamhet
  • menstruationsrubbningar, ibland rikliga menstruationer, ibland långa intervall

* Sköldkörtelhormoner är livsnödvändiga. När man har brist på dessa hormoner är det alltså nödvändigt med behandling. Genom att äta tyroxin i tablettform får man balans på ämnesomsättningen. Behandlingen är oftast livslång, och det är viktigt att man fortsätter medicineringen. Man måste också gå på regelbundna kontroller hos läkare för att kontrollera sina värden med hjälp av blodprov.



Det känns rätt bra ändå, inte att jag har en sjukdom såklart men att jag har fått en diagnos och att jag får hjälp. Jag kommer dock att få äta medicin för resten av mitt liv men det kan bara bli bättre från och med nu! Jag tror att jag lättare kommer att hitta den där motivationen för att göra den livsstilsförändring som jag verkligen behöver nu när jag vet att jag är sjuk. Det finns inget ont som inte har nåt gott med sig. :)



Jag och min nya bästa vän, Levaxin!
"Du och jag mot världen"



Finns det några fler där ute som har Hypotyreos? Hör gärna av er och berätta er historia! :)

Kommentarer
Postat av: Marica ☆ Rödebäck

Det där låter inte alls roligt .. :(



Ja, erfarenhet är alltid bra att bära =)

2010-01-13 @ 20:23:31
URL: http://rodeback.blogg.se/
Postat av: isa

Vilken sund inställning du har Sandra! inget ont som inte har något gott med sig :)

Jag är glad för din skull. Allt kommer bli så mycket lättare för dig nu :)

2010-01-13 @ 22:31:21
URL: http://detvarenhund.blogg.se/
Postat av: Mel@

You are my girl !!

De kommer bli såååå bra...

Å herreguuu, vi e många som har diagnoser, välkomen i klubben.. ;)

2010-01-13 @ 22:41:47
URL: http://skjutenskata.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0