Limefilé.

Ikväll blir det riktigt god mat här hemma! Jag och Claes var och handlade lite för en stund sen och köpte det som fattades till den underbara måltiden. :) Min ena syster och hennes familj åt det för inte så längesen och jag fick smaka och det var åh så gott! Hoppas bara att jag lyckas lika bra. ;)

LIMEFILÉ

Du behöver:

* 500 g fläskfilé

* 1 tsk salt

* matfett

* 1 dl vatten

* 2 dl crème fraiche

* 2 msk kalvfond

* ½ - 1 tsk sambal oelek

* 1 tsk äkta soya

* 1 msk honung

* saft av 1 lime


Gör så här:

Skär köttet i skivor. Bryn i smör och salta. Om det blir för mycket kött på en gång i stekpannan, bryn då i omgångar.

Lägg över det brynta köttet på ett fat.


Pressa limen och rör ihop saften med vatten, crème fraiche, kalvfond, sambal oelek, soya och honung. Detta kan göras direkt i en stekpanna med lock eller i en gryta.


Lägg i köttet och låt det puttra ca 5-8 minuter.


Servera med ris eller ugnsstekt potatis.


Kommentarer
Postat av: Marica Rödebäck

en del ungar är rätt smarta ;)

2009-05-11 @ 19:24:21
URL: http://rodeback.blogg.se/
Postat av: Jessica

Lät riktigt gott =)



Har skrivit av receptet, tänkte pröva det nu till myshelgen med hjärtat.

2009-05-12 @ 12:25:45
URL: http://jrc.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0