Intervaller.

Det blev promenad igår kväll! Ensam blev jag inte heller, till slut fick jag med mig Claes och det var trevligt. Jag tog med mig stavarna men nästa gång blir det nog utan. Varför blir det utan nästa gång? Jo, det är så att jag provade på lite intervaller, gå en stolpe, jogga nästa, gå tredje, jogga fjärde osv. Jag gick/joggade varannan men för att få ut det mesta av det ska pauserna vara hälften så långa som intervallerna. Men jag kommer väl dit nån gång jag också. :) Jag och Claes har tänkt att vi skulle prova det här ett tag och se hur resultaten blir, om det nu blir några men det hoppas vi på!

Så här står det i en artikel om intervallträning från www.iform.se:



5 kilo på 50 dagar: Intervallträna

Intervallträning bränner massor med kalorier.

Därför:

Stenhård konditionsträning låter kanske inte som något som kan tömma fettreserverna. I praktiken handlar effekten inte heller så mycket om själva fettförbränningen, utan om den stora mängd kalorier som går åt när du springer.

En bonuseffekt med intervallträningen är att din kondition förbättras markant. I kölvattnet på den följer en ökad förmåga att använda kroppsfett som bränsle, även vid rätt hög intensitet.

På sikt har den mycket intensiva konditionsträningen därför positiv effekt även på ditt övriga träningsutbyte. Den hårda träningen höjer kroppens ämnesomsättning ett helt dygn efteråt, medan den återhämtar sig.

Denna bonus kan innebära upp till ett par hundra kalorier, vilket på en månad blir ungefär 15 000 extra kalorier utifrån två pass intervallträning i veckan.

Så gör du:

  • Träna intervaller 1–2 gånger i veckan – det är den effektivaste vägen till bättre kondition. Se till att disponera pauserna så att de är hälften så långa som intervallerna. Springer du fyra minuter i högt tempo, bör pausen vara två minuter innan nästa intervall. Kom ihåg att hålla igen lite de första intervallerna – du ska helst kunna hålla samma intensitet och hastighet under alla intervallerna.
  • Anpassa måltiderna så du slipper svältprovocerande blodsockerdykningar. Ät en lättsmält, men ganska omfångsrik måltid, två till tre timmar innan träning. Se till att äta omedelbart efter. Optimalt sett kan intervallträningen placeras några timmar efter din eftermiddagsmåltid, så du kan äta kvällsmat direkt efter träning och dusch.
  • Variera intervallerna så din kropp inte vänjer sig vid belastningen. Var tredje till fjärde vecka kan du gärna tillföra några extra intervaller eller ändra på strukturen och gå från långa intervaller (tre till fyra minuter) till en rad korta intervaller (30–60 sekunder).

Kommentarer
Postat av: Linnie

Svar: Haha okej. :) Nu vet jag inte riktigt vad HIMYM är dock vad jag vet. :)

2010-06-18 @ 15:00:57
URL: http://linnie.blogg.se/
Postat av: Lina

Fin bloggdesign! :D

2010-06-18 @ 16:19:35
URL: http://minsmyckesblogg.blogg.se/
Postat av: fashion4sale

Åh. Himla fin blogg! Och inspirerade inlägg. :)

Postat av: Mel@

Du e sååå dukti gumman !!!

2010-06-19 @ 00:19:10
URL: http://skjutenskata.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0