Pizzasallad.

Nyss så gav jag mig på att göra en egen pizzasallad, den står nu i kylen och drar sig. Hoppas att den blir god och att den smakar som på pizzeria! Jag ska smaka av den så fort den svalnat lite. Det var lite trixigt att få till smala remsor men det gick hyfsat ändå tror jag. :)

Receptet jag använde mig av var:

Ingredienser:

300-500 g vitkål
1½ msk rapsolja
2 msk ättika (12%)
2 tsk strösocker
1 krm svartpeppar
2 krm salt
Ett par stänk av italiensk salladskrydda, oregano och vitlökspulver (jag valde att bara ta oregano av dessa)
Ett par strimlor av inlagd paprika (jag valde bort paprikan)

Strimla vitkålen tunt med hjälp av t.ex. en osthyvel. Lägg den i ett durkslag och häll över kokande vatten, så kålen slaknar en aning. Lägg över den i en skål (inte metall) och tillsätt resterande ingredienser. Blanda väl. Vill man ha kålen ännu mjukare kan man "dunka till den lite" med en mortel, så tränger ättikslagen in lite fortare i kålen. Ställ den kallt och servera tidigast ett par timmar senare, gärna dagen eller ett par dagar senare.



Edit: Jag smakade av så småningom och det smakade inte riktigt som jag ville.. Då hade jag i lite mer ättika och smakade av lite senare igen. Tyvärr smakade det ännu inte som jag ville och då hade jag i lite vitvinsvinäger också och då började det närma sig! Jag ska smaka imorgon igen får se hur det är då. :)

Kommentarer
Postat av: Wysteriia

Men du sötis jag har nog aldrig varit så glad över att diska som jag var idag...HAHA.



Nu ska jag ta en promenad bort till Ica! :D

2010-03-03 @ 10:17:19
URL: http://Wysteriiasblogg.se
Postat av: Malin

Tror lite italiensksalladskrydda hade gjort susen på salladen :)

2010-04-01 @ 07:52:44
URL: http://malinbjoerklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0